Gaming-verslaving

Symptomen

De mogelijke negatieve gevolgen en kenmerken van een gameverslaving zijn onder meer:

  • Ontwenningsverschijnselen zoals prikkelbaarheid, nervositeit, agressie, concentratiestoornissen, angst en zelfmoordgedachten
  • Slaapgebrek, slaapstoornissen
  • Tendinitis (peesaandoeningen), spieren en gewrichtspijn, carpaal tunnel syndroom, sensorische stoornissen.
  • Epilepsie, toevallen
  • Oogklachten
  • Geestelijke en psychiatrische stoornissen
  • Ondervoeding, gewichtsverlies
  • Obsessieve preoccupatie met gamen (zelfs offline), hoge tijdsbesteding, gamen als middelpunt van het leven.
  • Verwaarlozing van werk, school, andere hobby's, persoonlijke hygiëne en contacten.
  • Sociale terugtrekking, eenzaamheid
  • Familie- en sociale conflicten, ontbinding van relaties, echtscheidingen.
  • Onvermogen om te stoppen met gokken
  • Tolerantie, dwz een hogere "dosis" is nodig
  • Liegen en bedriegen om te kunnen spelen

Beïnvloed zijn voornamelijk mannelijke adolescenten, maar ook meisjes, jongere kinderen en volwassenen. In zeldzame gevallen zijn zelfs sterfgevallen gemeld die verband houden met gameverslaving. Gamen is snel verslavend en kost onvermijdelijk veel tijd. Niet iedereen die in zijn vrije tijd graag op een computer, smartphone of console speelt, is verslaafd. Er is een continuüm dat varieert van een mild probleem tot verslaving. Gaming wordt ook als e-sport beoefend.

Oorzaken

Computerspellen bestaan ​​al sinds de jaren vijftig. In de jaren '1950 en '1970 kwamen moderne klassiekers zoals Pong, Space Invaders, Pac-Man, Tetris en Mario Bros. op de markt. De afgelopen 80 jaar heeft er een indrukwekkende ontwikkeling plaatsgevonden en tegenwoordig genereren games elk jaar miljarden aan inkomsten. Waarom zijn games verslavend? Wat maakt ze zo aantrekkelijk? Ontsnapping:

  • Gamen betekent altijd een ontsnapping uit de (moeilijke, saaie, gecompliceerde, stressvolle) realiteit naar een aantrekkelijke, kleurrijke, fascinerende, magische en mysterieuze fantasiewereld. Tegenwoordig zijn games fotorealistisch en maken virtual reality-technologieën het zelfs mogelijk om het dagelijkse leven bijna volledig te blokkeren. Maar de ontsnapping aan de realiteit is al geslaagd als er alleen tweedimensionale blokken op een scherm worden verplaatst. Onder escapisme valt ook het feit dat in de games een nieuwe identiteit kan worden aangenomen (“role-playing games”, avatars).

Bewegingssequenties:

  • De hersenen is ontworpen om complexe bewegingsreeksen te leren en deze indien nodig automatisch uit te voeren. Wij zijn van mening dat de herhaalde uitvoering van deze sequenties voldoet aan de hersenen en dit draagt ​​bij aan de populariteit van de spellen.

Leervoortgang en prestaties:

  • Plezier in gamen komt ook uit leren vooruitgang en herhaalde successen, die het beloningscentrum in de hersenen. Hoewel het natuurlijk ook frustrerend kan zijn als u niet “vooruit komt”.

Sociale contacten:

  • Met het netwerken van computers via internet is het mogelijk geworden om met en tegen andere gelijkgestemde mensen van over de hele wereld te spelen. De sociale contacten, teambuilding en gedeelde ervaring hebben een rol in het verslavende potentieel. Daarnaast kan sociale druk worden opgebouwd via vrienden en collega's.

Voorspelbaarheid:

  • In tegenstelling tot de gecompliceerde echte en sociale wereld is de spelwereld voorspelbaar. Dezelfde acties op de controller leiden tot dezelfde of vergelijkbare resultaten in het spel.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld bij medische behandeling op basis van de medische geschiedenis en met speciaal voor dit doel ontwikkelde vragenlijsten.

het voorkomen

Voor het voorkomen van het ontstaan ​​van kansspelverslaving in jeugd en adolescentie is het belangrijk dat ouders de kansspelconsumptie van hun kinderen controleren en beperken. Er mag geen ongereguleerde toegang zijn. Er kunnen per week tijdsperioden worden gedefinieerd waarin gamen is toegestaan. Deze dienen strikt te worden nageleefd. Spellen met een hoog verslavingspotentieel moeten indien mogelijk vanaf het begin worden vermeden. Indien mogelijk moet de aankoop van gameconsoles worden vermeden. Andere hobby's moeten worden aangemoedigd.

Behandeling

  • Beperking van de duur van het spel
  • Opname
  • Psychiatrische of psychologische zorg, professionele coaching.
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Bevordering van andere interesses
  • Medicamenteuze therapie, bijvoorbeeld met antidepressiva.